vrijdag 31 december 2010

Jurkenleed

Ik had mij voorgenomen om géén kerstjurk voor Doris te maken. Ik had er domweg geen zin in. Maar donderdagochtend 16 december, een paar uur voor het kerstdiner op school begon het toch te kriebelen. Alle kinderen komen 's avonds in hun mooie kleren naar school en ik had al een tijdje niets voor Doris gemaakt, afgezien van de Roosbroek.
Er moest toch een jurk of een rok komen, niet te moeilijk want het moest in een paar uurtjes klaar zijn.
Ik had nog een lap stof liggen die van mijn moeder is geweest. Ze had besloten er niets mee te doen en had het een plekje in mijn lappenkast toegedacht. Maar anderhalve meter, daar doe ik voor mezelf niets mee en ik vond het niet echt een stofje voor Doris.
Tot ik aan de Muriel dacht.
Ik had nog een hele bos zwart pipingband liggen en een zwarte rits. Patroon uitgetekend, geknipt, pipingband meegestikt, rits er in en klaar. Ik had zelfs nog tijd om een rood shirtje te maken.
Jurk helemaal leuk, kind helemaal blij.

De volgende dag de jurk in de wasmachine gegooid en gewassen. We wassen nooit heter dan 30 graden dus alles verdwijnt hier in de trommel. Gaat ook altijd goed. Ook de droger wordt goed doorstaan.
Deze keer ging het niet goed... De jurk was echt verschrompeld, babyborn kan 'm aan! De jurk ligt nu dus in de bak met poppenkleertjes. Ik kan niets anders bedenken dan dat er wol in zat. Maar omdat mama nooit wol kocht omdat alles in de machine moest kunnen ben ik er ook nu vanuit gegaan dat dat zonder problemen kon.
Omdat ik het sneu vond, zowel voor Doris als voor mezelf, heb ik bij dC een nieuwe lap stof gekocht, dit keer rood pipingband en heb ik nog een Muriel gemaakt.
Voorzichtigheid is geboden want ook in deze lap zit wol. Een heel klein beetje maar... Er was geen leuke stoere zwart/witte stof te koop zonder wol. En ik wilde persé zwart/wit... Meer zwart in dit geval trouwens.



Doris oefent haar modellenlook
Voorlopig maak ik geen Muriel meer, in ieder geval niet met pipingband! Ik had nog nooit met pipingband gewerkt maar ben er in een paar dagen zeer bedreven in geworden.

1 opmerking:

  1. Ach gossie, arme jij.
    Vond die zwart witte van de eerste foto wel heel leuk staan bij Doris.
    Vermoed dat je inderdaad wol te pakken had, misschien dat je meoder dat ook nog ontdekte en daarom niet verwerkte?
    Wat lijkt ze al "wijs" op die foto, dat haar ook zo leuk geknipt!
    Ook viel me op, dat ze op de volgende foto's ineens kleiner lijkt....vergelijk maar eens.
    Mocht je toch nog ooit iets in dergelijke zwart wit ruit willen maken; ik weet zoiets te koop in babyrib, mail dan maar even.

    En voor 2011: Heel mooi jaar toegewenst door mij en manlief -:)

    Groetjes,
    Irma

    BeantwoordenVerwijderen