vrijdag 14 december 2007

Brillen

Afgelopen zomer twee brillen aangeschaft bij de brillenwinkel waar alleen de prijs Anders is.
Een zonnebril op sterkte en een hippe zwart/witte 'gewone' bril, allebei multi-focaal zodat ik ook lekker kan lezen, ook in de zon. Mijn huidige bril werd doorgemeten omdat ik daar nog prima door kan zien, ook lezen.
Beide brillen zaten goed en ik kon er prima mee in de verte kijken, iets lezen ging wat moeilijker, ik had uitschuifbare armen nodig en bij lamplicht kon ik net zo goed de bril afdoen, iets lezen ging gewoon niet.
Natuurlijk ben ik ermee teruggegaan, brillen werden doorgemeten, opgestuurd, versteld maar niets hielp. Kwestie van wennen bedacht ik me toen maar.
Echter achter de naai- en lockmachine had ik last van de overgang veraf/leesgedeelte, ook bij mijn oude bril (die ook bij dezelfde keten vandaan komt, nog uit Almelo). Een leesbril zou dat probleem oplossen.
Leesbril opgehaald en ook met deze bril viel er geen scherpe letter te lezen, laat staan een draad door de naald te steken.
Vanmorgen met de hele collectie brillen teruggegaan, alles is doorgemeten, ook mijn ogen hebben een nauwkeurige meting gehad. Oude bril is nog perfect op sterkte, er is waarschijnlijk iets misgegaan bij het doormeten afgelopen zomer waardoor het leesgedeelte 1.25 punt te zwak is, het moet 2,50 zijn en is 1,25. Dat scheelt de helft!
Gevolg: Ik krijg in alle nieuwe brillen nieuwe glazen, het montuur van de zonnebril was eigenlijk te klein voor multi-focaal en ik mocht een nieuw, (groter) montuur uitzoeken.
Tussen kerst en 4 januari zijn de brillen klaar en kan ik hopelijk weer goed zien, ook dichtbij!
Prima service van Hans, ik kan niet anders zeggen. Jammer alleen dat niet eerder alles is doorgemeten maar dat is dan mijn enige punt van kritiek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten